Third Cycle Programmes (Doctorate Degree)
Genel Tanım
Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)
|
Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı 2003′ den bu yana doktora derecesi vermektedir.
|
Kazanılan Derece
|
Sınıf öğretmenliği, Doktora Derecesi
Öğretim planında yer alan dersleri başarı ile tamamlayan ve tez savunmasında başarılı olan öğrenciler İlköğretim Sınıf Öğretmenliği alanında doktora derecesi alırlar.
|
Derecenin Düzeyi
|
Üçüncü Düzey (Doktora Derecesi)
|
Kabul ve Kayıt Koşulları
|
Doktora programlarına başvuru için;
-Yüksek Lisans Diplomasına sahip olmak,
-Yüksek lisans kademesi ağırlıklı not ortalamasının 100 üzerinden en az 80, 4.00 üzerinden en az 3.00 olması,
-ÖSYM tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Giriş Sınavından (ALES) başvurduğu programın puan türünden en az 60 puan almış olmak,
-YÖK tarafından kabul edilen merkezi yabancı dil sınavlarından 100 tam puan üzerinden en az 60 puan veya eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan almış olmak,
-Yabancı dille eğitim yapan programlarda yabancı dil şartı programın dilinden, program dili adayın ana dili ise ikinci bir yabancı dilden olmak zorundadır.
Doktora Programları için başvuruda bulunan adaylar;
Yazılı ve sözlü değerlendirme sınavlarına alınan tüm adayların yazılı ve sözlü değerlendirme puanları ile Mülakat Notu hesaplanacaktır.
Mülakat Notu; yazılı değerlendirme puanının %60 ı ile sözlü değerlendirme puanının %40 ından oluşacaktır.
Mülakat Notu = %60 Yazılı Değerlendirme Puanı + %40 Sözlü Değerlendirme Puanı
Mülakat Notu 70 ve üzerinde olan adaylar başarılı sayılırlar ve bu adaylar için ALES Puanı, Mezuniyet Notu ve Mülakat Notundan oluşan Değerlendirme Puanı hesaplanacaktır.
Değerlendirme Puanı; ALES Puanının %50 si, Mezuniyet Notunun %25 i ile Mülakat Notunun %25 inden oluşacaktır.
Değerlendirme Puanı = %50 ALES + %25 Mezuniyet Notu + %25 Mülakat Notu
(Mezuniyet Notu 100 üzerinden karşılığı ile işleme alınacaktır.)
Adaylar öncelik belirterek başvurdukları programlara Değerlendirme Puanları ile sıralanarak yerleştirilirler. Sıralama sonucunda en yüksek puandan itibaren kontenjan kadar aday başvurduğu programa (öncelikli tercihi dikkate alınarak) kayıt hakkı kazanır. Aynı sayıda yedek aday ilan edilir. Kayıt hakkı kazanan adaylar belirtilen tarihler arasında kayıt yaptırmak zorundadır. Boş kalan kontenjanlar için yedek adaylara kayıt hakkı verilir.
|
Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar
|
Üniversite içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci Yönetim Kurulunca kontenjan belirlenmiş ise ilan edilen tarihlerde yatay geçiş başvurusu yapabilir. Yatay geçiş yoluyla kabul edilme koşulları enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir. Öğrencinin bir başka anabilim dalı/üniversitenin lisansüstü programında kayıtlı iken alıp başarılı olduğu dersler karşılığında kayıtlı olduğu programa ait derslerden muafiyet talepleri Dokuz Eylül Üniversitesi Muafiyet ve İntibak Yönergesi hükümlerine göre Anabilim Dalı Başkanlığı görüşü alınarak, Enstitü Yönetim Kurulunca değerlendirilir.
|
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
|
Doktora programı; öğretim planlarında belirtilen ders gruplarından alınmak suretiyle en az 21 yerel krediden az olmamak üzere en az yedi adet ders, tez önerisi, uzmanlık alanı dersi, yeterlik sınavı, seminer ve tez çalışmasından oluşur. Bir yarıyıl için öğrenci iş yükü 30 AKTS, doktora programının tamamlanabilmesi için gerekli toplam iş yükü 240 AKTS’dir. Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 75 (4.00 üzerinden en az 2.50) olması gerekir. Seminer, tez çalışması ve uzmanlık alanı dersleri başarılı/başarısız olarak değerlendirilir.
|
Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)
|
Sınıf öğretmenliği alanında çağın gereklerine göre kendini yenileyebilen; değişime ve gelişime açık; bilimi yaşam biçimi olarak yaşam boyu öğrenme sürecine uyarlayan; kendine güvenen; uluslararası birikimleri izleyen ve uygulayan uzman ve akademisyen yetiştirmektir.
Eğitim programı ilköğretim sınıf öğretmenliği konusunda kişisel ve mesleki gelişimlerine katkıda bulunmak amacı ile hazırlanmıştır. Program dili Türkçe’dir.
|
Temel Program Kazanımları
|
1 |
Sınıf öğretmenliği bilim dalı yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde derinleşebilme. |
2 |
Sınıf öğretmenliği alanındaki yeni bilgilere ulaşabilme, bilgileri sistematik bir biçimde düzenleyebilme ve yeni bilgiler üretebilme. |
3 |
Sınıf öğretmenliği alanına yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilme ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilme. |
4 |
Sınıf öğretmenliği alanında ileri sürülmüş yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. |
5 |
Sınıf öğretmenliği alanındaki bir sorunu çözmeye yönelik özgün araştırma yaparak bilime katkıda bulunabilme. |
6 |
Sınıf öğretmenliği alanında özgün ve disiplinler arası çalışmaları bağımsız ya da bir takım üyesi olarak gerçekleştirebilme ve gerektiğinde çalışmalara liderlik edebilme. |
7 |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni düşünce, yöntem ve modeller geliştirebilme. |
8 |
Öğretim süreçlerinde bilginin üretim ve paylaşımında etik kurallara uygun davranabilme. |
9 |
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim stratejilerini geliştirebilme ve uygulayabilme. |
10 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme. |
11 |
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel iletişim kurabilme. |
|
Mezunların İstihdam Profilleri
|
İlgili doktora derecesi, mezunlarına mesleklerini icra edebilmek için gerekli olan hak ve imtiyazları sağlar.
İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı doktora mezunları, MEB ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik yapabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler.
|
Üst Derece Programlarına Geçiş
|
Mezunlar doktora sonrası çalışmalara başvurabilir.
Doktora programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları, İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla kendi alanlarında doktora sonrası programlarına başvurabilir.
|
TYYÇ – Program Yeterlilikleri İlişkisi
|
|
Ders Yapısı ve Kredileri
|
Doktora programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır. Mezun olabilmek için 240 AKTS tamamlanmalıdır. |
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem |
Tüm Dersler |
Dönem |
No |
Ders Kodu |
Ders Adı |
Ders Türü |
D |
U |
L |
AKTS |
G |
1 |
İSÖ 6057 |
İlköğretimde Demokrasi Eğitimi |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
7 |
G |
2 |
İSÖ 6063 |
İlköğretimde Müzik Dersi Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
3 |
İSÖ 6073 |
İlkokulda Kapsayıcı Eğitim Uygulamaları |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
4 |
İSÖ 6055 |
Sınıf Öğretmeni Eğitiminde Güncel Araştırmalar |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
5 |
İSÖ 6053 |
İlkokul Öğretmenleri İçin Etkili İletişim Becerileri |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
7 |
G |
6 |
İSÖ 6051 |
İlköğretim Çağı Çocuğunda Yaratıcı Düşünce |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
7 |
İSÖ 6023 |
Çevre Sorunları ve Eğitim |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
7 |
G |
8 |
İSÖ 6021 |
Temel Edebiyat Kuramları |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
9 |
İSÖ 6017 |
Fen Eğitiminde Bilimsel Proje Tasarımı |
ZORUNLU |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
10 |
EBE 6033 |
Gelişim ve Öğrenme |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
6 |
G |
11 |
EBE 6041 |
Öğrenme Stratejileri ve Becerileri |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
5 |
G |
12 |
EBE 6039 |
Eğitim Çalışmalarını Anlama |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
5 |
G |
13 |
EBE 6037 |
Yaşam Boyu Gelişim: Okul Uygulamalarına Psikososyal Yansımaları |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
5 |
G |
14 |
İSÖ 6071 |
İlkokul Matematik Öğretiminde Eylem Araştırmaları |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
15 |
İSÖ 6069 |
Ders Kitabı ve Öğretim Materyali Hazırlama Stratejileri |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
16 |
İSÖ 6067 |
İlkokul Ders Programlarının Değerlendirilmesi |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
17 |
İSÖ 6065 |
Demokrasi Eğitimi ve Sorunları |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
18 |
İSÖ 6059 |
Okuma Yazma Öğretiminde Sorunlar ve Yeni Yaklaşımlar |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
7 |
G |
19 |
İSÖ 6061 |
Spor ve Egzersizle Psikolojik Danışma |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
20 |
EBE 6034 |
Öğretimde Planlama ve Değerlendirme |
SEÇMELİ |
3 |
2 |
0 |
6 |
B |
21 |
İSÖ 6196 |
Seminer |
SEMİNER |
0 |
3 |
0 |
3 |
B |
22 |
İSÖ 6068 |
Temel Eğitim Türkçe Programı Geliştirme |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
7 |
B |
23 |
İSÖ 6066 |
Fen Eğitiminde Güncel Konular |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
B |
24 |
İSÖ 6064 |
Sınıf Öğretmenliğinde Matematik Ders Programlarının Geliştirilmesi |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
B |
25 |
İSÖ 6062 |
İlköğretimde Müze İle Eğitim |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
B |
26 |
İSÖ 6060 |
Çağdaş Türk Edebiyatı |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
7 |
B |
27 |
İSÖ 6058 |
Hareket Eden Çocuk |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
7 |
B |
28 |
İSÖ 6056 |
Sınıf Öğretmenliği Fen Öğretiminde Yeni Öğrenme Yaklaşımları |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
B |
29 |
İSÖ 6054 |
Aydınlanma Felsefesi ve Eğitim |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
7 |
B |
30 |
İSÖ 6052 |
Spor ve Egzersizle Motivasyon |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
B |
31 |
İSÖ 6050 |
Fen Eğitiminde Bilimsel İletişim |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
B |
32 |
İSÖ 6038 |
Dünyada ve Türkiye’de Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Modelleri |
ZORUNLU |
3 |
0 |
0 |
7 |
B |
33 |
EBE 6036 |
Bilim Felsefesi ve Etiği |
ZORUNLU |
3 |
0 |
0 |
5 |
B |
34 |
EBE 6030 |
Lisansüstü Öğrenciler İçin Akademik Yazma |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
5 |
B |
35 |
EBE 6016 |
Öğretmen Eğitiminde Eylem Araştırması |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
5 |
B |
36 |
İSÖ 6072 |
İlk Okuma Yazma ve Türkçe Öğretiminde Güncel Araştırmalar |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
B |
37 |
EBE 6000 |
Program Geliştirme ve Uygulamaları |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
5 |
B |
38 |
EBE 6012 |
Araştırmalarda İstatistiksel Analizler |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
5 |
B |
39 |
İSÖ 6070 |
İlkokulda Eylem Araştırması Tasarımı ve Uygulaması |
SEÇMELİ |
3 |
0 |
0 |
8 |
G |
40 |
İSÖ 6198 |
Uzmanlık Alanı Dersi |
UZMANLIK |
3 |
0 |
0 |
4 |
G |
41 |
İSÖ 6199 |
Tez Çalışması |
TEZ |
0 |
0 |
0 |
156 |
|
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
|
Öğrencilerin yarıyıl sonu sınavlarına girebilmeleri için teorik derslerin % 70`ine devam etmiş olmaları gerekir.
Her yarıyılda bir ders için en az bir ara sınavı yapılır. Ara sınavın, yarıyıl içi çalışmalarının ve yarıyıl sonu sınavlarının o dersin başarı notuna ne şekilde yansıtılacağı ve dersin haftalık bazda tüm yarıyıl için içeriği, ders kitabı ve ilgili literatürü yarıyıl içi sınav ve uygulama tarihleri dersi veren öğretim üyesi tarafından yarıyılın başında Enstitü Müdürlüğüne ve öğrencilere bildirilir. Öğrenciye verilecek yarıyıl sonu ders notu, ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavı, ve/veya yarıyıl sonu proje çalışması değerlendirmesi ile dönem içi çalışmaları ve derse devamı göz önünde tutularak öğretim üyesi tarafından, yarıyıl başında öğrencilere ve enstitüye verilen ders tanıtım bilgileri içinde yer alan esaslara göre takdir olunur.
Lisansüstü derslerinde bütünleme sınavı açılır. Öğrenciler Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile, genel not ortalamalarını yükseltmek amacıyla başarılı oldukları dersleri de tekrarlayabilirler.
Bir dersten başarılı sayılabilmek için o dersten yarıyıl sonu notu olarak yüksek lisans, doktora/sanatta yeterlilik öğrencilerin en az (CB) notu almış olması gerekir.
|
Mezuniyet Koşulları
|
Doktora programı; öğretim planlarında belirtilen ders gruplarından alınmak suretiyle en az yirmi bir kredi ve en çok otuz krediden fazla olmamak şartıyla en az yedi adet ders, tez önerisi, uzmanlık alanı dersi, yeterlik sınavı ve tez çalışmasından oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 240’dır.
Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 240’dır. Mezuniyet koşulları Yeterlilik Koşulları ve Kuralları bölümünde ayrıntılı açıklandığı gibidir. |
Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)
|
Tam gün
|
Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)
|
Bilim Dalı Başkanı: Doç. Dr. Tuncay CANBULAT
E-posta: tuncay.canbulat@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 23 19
|