Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı Stratejik Hedefleri

Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’nın  stratejik amaç ve hedefleri, yapılan anabilim dalı toplantılarıyla belirlenmektedir. Bu amaç ve hedefler belirlenirken anabilim dalındaki öğretim üyelerinin uzmanlık dalı, Dokuz Eylül üniversitesinin stratejik planı, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki gelişmeler, üst ve orta yönetim ile paydaşların görüşleri dikkate alınmakta ve bu doğrultuda güncellenebilir eylem planları oluşturulmaktadır.

Stratejik amaç ve hedefler belirlenirken aşağıdaki unsurlar dikkate alınmaktadır:

  • Dokuz Eylül Üniversitesi ve üniversitenin bir akademik birimi olan Buca Eğitim Fakültesi tarafından belirlenen stratejik amaç ve hedefler  ile uyumlu olması
  • Dokuz Eylül Üniversitesi ve Buca Eğitim Fakültesi’nin araştırma faaliyetleri ile diğer faaliyetlerini (eğitim- öğretim, topluma hizmet) bütünleştirici eylemlerden oluşması,
  • Yerel, bölgesel ve ulusal kalkınma hedefleri ile ilişkili olması
  • Değer üretebilen ve toplumsal faydaya dönüştürülebilen araştırma ve geliştirme faaliyetlerine yönelik olması

Buradan hareketle stratejik amaç ve hedeflerimiz toplumsal faydaya dönüştürülebilen faaliyetleri esas alan, stratejiler doğrultusunda araştırmaya yönelik alt ve üst yapı ile mali kaynakların etkili yönetimini kapsayan, kurum dışı mali kaynakları kullanmayı teşvik eden, araştırmacı niteliğinin ve motivasyonunun yükseltilmesini dikkate alan, lisans ve lisansüstü araştırma projelerinin desteklenmesine odaklanan, disiplinlerarası veya çok disiplinli programları ve araştırmaları teşvik eden bir yapıda kurgulanmıştır.

Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı tarafından belirlenen stratejik amaçlar şöyledir:

  • Bilimsel üretim kapasitesinin artırılması
  • Eğitim-öğretim faaliyetlerinin kalitesinin sürekli geliştirilmesi 
  • Eğitim-öğretim ve idari iş süreçlerini etkin bir şekilde yönetmek için anabilim dalının fiziksel, teknolojik, sosyal ve çevresel altyapısının iyileştirilmesi ve kurumsallaşma düzeyinin arttırılması

Belirlenen bu amaçlar çerçevesinde çeşitli stratejik hedefler oluşturulmuştur. Bu hedefler oluşturulurken talepler ve ihtiyaçlar da dikkate alınmıştır. Belirlenen stratejik hedefler takip edilmekte, her yıl elde edilen performans göstergeleri ile (Kurum İçi Değerlendirme Raporu gibi) gözden geçirilmektedir. Anabilim dalımız tarafından oluşturulan stratejik hedefler aşağıda sıralanmıştır:

  • Bilimsel yayın (ISI, diğer hakemli dergiler, kitap ve kitap bölümü) sayısını her yıl artırmak 
  • Sahip olunan araştırma ve bilgi üretim olanaklarını, rekabet gücü yüksek ve işlevsel mekanizmalara sahip güçlü bir ekonomik yapıya dönüştürmeye dönük “yenilikçilik” kapsamında yönlendirmek
  • Alana katkı sağlayacak araştırma altyapı kapasitesini (araştırma merkezi, laboratuvar, kütüphane) artırmak
  • Üretilen uluslararası ve ulusal destekli proje sayılarını arttırmak
  • Öğretim üyesi başına ulusal ve uluslararası akademik konferanslarda sunulan bildiri sayısını arttırmak
  • Öğretim üyesi eksikliğini gidererek öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısını azaltmak
  • Lisans ve lisansüstü programlarımızın içeriğini zenginleştirmek 
  • Uluslararası öğrenci ve öğretim üyesi sayısını, işbirliklerini ve hareketliliğini artırmak
  • Uygulamalı eğitim programlarının etkinliğini artırmak için her yıl işbirliği yapılan kurum ve kuruluş sayısını arttırmak
  • Öğrencilerin üniversiteye ve bölümümüze olan ilgi ve öğrenme motivasyon düzeyini yükseltmek için düzenlenen etkinliklerin sayısını ve kalitesini artırmak 
  • Öğrencilerin Anabilim dalı ile ilgili memnuniyet oranlarını her yıl artırmak
  • Anabilim dalı tarafından yürütülen toplumsal sorumluluk proje sayısını her yıl artırmak
  • Çalışanlara ve öğrencilere sağlanan olanakların etkinliğinin artırılması

Bilim anlayışımız öncelikle, paydaşlarımız olan genç bilim insanlarına bütünü ve parçayı birlikte düşünebilme ve birlikte görebilme yetisini kazandırabilmektir. Araştırma alanında yetkinliğimizi sürdürülebilir kılmak için lisans ve lisansüstü öğrencilerinin Fen Bilgisi Eğitimi ile ilgili geniş bir bilgi birikimine sahip olmalarının sağlanması, öğrencilerin araştırma projelerinde yaygın bir şekilde yer almaları, lisansüstü araştırmacı yetkinliğinin artırılması ve araştırma teknik altyapısının destek personelini de kapsayacak şekilde geliştirilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca modern ve teknoloji destekli alt yapıya sahip öğretim ortamları sunmak, yenilikçi ve çağdaş yaklaşımlarla eğitim-öğretim faaliyetlerine katkıda bulunmak, yaygın etkisi yüksek yayınlar üretmek, paylaşımcı, becerikli, girişimci ve entelektüel mezunlar veren bir eğitim-öğretim yuvası olmak istenmektedir. Bu kapsamda gerek lisans gerekse lisansüstü programlarda farklı uzmanlık alanlarına hitap eden, öğrencileri fen bilgisi eğitimi anabilim dalında etkili şekilde kullanılabilecek yöntem ve teknikler,  güncel araştırmalar, araştırma yapma ve raporlama gibi konularda bilgilendirmeyi amaçlayan pek çok ders açılmakta ve seminerler düzenlenmektedir. 

Araştırma performansını artırmak ve çıktıların etkisini artırmak için araştırma performansının ölçülmesi, araştırmaların tanıtılması ve etki analizinin yapılması, nitelikli ve sürekli atıf alan yayınların özendirilmesi, özellikle lisansüstü öğrencilerin araştırma potansiyelinin daha etkin değerlendirilmesi ve doktora sonrası araştırmacıların katkıda bulunduğu araştırmaların artırılması, yine mevcut stratejik planlama sürecinde ortaya çıkan diğer amaç ve hedeflerdir. Mezunlarımızın istihdam edilecekleri alanlarda fark yaratacak kişiler olması amaçlanmaktadır. Mezun öğrencilere yönelik sosyal medya platformları, mezun günleri düzenlenmesi, özellikle üniversitemizden mezun olup, başarılı yerlere gelmiş olan kişilerin kariyer günleri adı altında öğrencilerle buluşturulması planlanmaktadır. Anabilim dalımız, araştırma-geliştirme faaliyetlerine paydaşların etkin katılımını ve sürekliliğini sağlayacak planlamalar içerisindedir. Anabilim dalı bazında öğrencilerin de katıldığı toplantılar yapılarak ve çeşitli etkinlikler düzenlenerek akademik personel ile öğrencileri bir araya getirmek ve böylece  bilgi alışverişi yapmak hedeflenmektedir.