Lisans Programı

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Kimya Eğitimi Anabilim Dalı olarak 1982 yılında 2547 sayılı yasa ile Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü bünyesinde Anabilim Dalı olarak kurulmuştur. 1995 yılından itibaren Kimya Eğitimi Bölümü olarak faaliyetini sürdürmüş 1998 yılında Eğitim Fakültelerinin yeniden yapılandırılması sürecinde Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü çatısı altında Kimya Eğitimi Anabilim Dalına dönüştürülmüştür. 5 yıllık eğitim veren Anabilim Dalımız 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında toplam 8 dönem olmak üzere 4 yıllık bir programa dönüştürülerek eğitim öğretim sürecine devam etmektedir. 2017 yılında bölüm adı Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü olarak değiştirilmiştir. Anabilim dalımız bu bölüm adı altında faaliyetlerine devam etmektedir. Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Kimya Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Kimya Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak, ülke genelinde yapılan ÖSYMnin uyguladığı merkezi sınavdan sayısal puan türünden yeterli puanı almak.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiye’deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesi’ne yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Kimya Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temel alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlarından haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlayacak hem de alan bilgisi ve genel kültürlerini artıracak derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupada kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Kimya Eğitimi Anabilim Dalı, Cahit Arf Binası ve Fen Bilimleri Binasında hizmet vermekte olup, 2 dersliğe, 2 araştırma olmak üzere toplam 4 kimya laboratuarı ve akademik personele ait 7 odaya sahiptir. Sınıflarda etkileşimli tahta ve projektör gibi multimedya araçları bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yararlanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1 Kimya ile ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrayabilme
2 Alanıyla ilgili sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
3 Kimya ile diğer ders ve disiplinler arasında ilişki kurabilme
4 Öğretim programını izleme ve değerlendirebilme
5 Öğrencilerin ön bilgilerini ve öğrenme zorluklarını analiz edebilme
6 Konuya uygun öğretim yaklaşım, strateji, yöntem, teknikleri analiz edebilme ve öğretim materyalleri hazırlayabilme
7 Öğretim sürecini öğretim programına göre planlama ve uygulayabilme
8 Ölçme değerlendirme tekniklerine karar verebilme
9 Bilimin doğasını anlayabilme
10 Üst düzey bilimsel süreç becerileri ve laboratuar becerilerini kullanabilme
11 Kimya ile ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve onları etkin olarak kullanabilme
12 Karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
13 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirebilme
14 Ulusal ve uluslar arası gündemi yakından takip edebilme
15 Sosyal sorumluluk proje ve etkinlikleri planlama ve uygulayabilme
16 Bilişim ve iletişim becerilerini etkin olarak kullanabilme
17 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olabilme
18 Kimya, teknoloji, toplum ve çevre arasında ilişki kurabilme
19 Türk Milli Eğitimin temel ilkelerini özümseyebilme

Mezunların İstihdam Profilleri

Kimya Eğitimi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okullarda öğretmen veya yönetici olarak çalışabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ – Program Yeterlilikleri İlişkisi

Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1005 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 GKD 1001 Türk Dili I ZORUNLU 3 0 0 5
G 3 GKD 1003 Bilişim Teknolojileri ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 KMY 1001 Genel Kimya 1 ZORUNLU 4 0 0 4
G 5 KMY 1003 Laboratuvar Güvenliği ZORUNLU 0 2 0 2
G 6 KMY 1005 Genel Matematik 1 ZORUNLU 2 0 0 2
G 7 MBD 1001 Eğitime Giriş ZORUNLU 2 0 0 3
G 8 MBD 1003 Eğitim Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
G 9 YDA 1019 Yabancı Dil I (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 10 YDF 1019 Yabancı Dil I (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 11 YDİ 1019 Yabancı Dil I (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ -6
TOPLAM: 30
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1006 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 GKD 1002 Türk Dili II ZORUNLU 3 0 0 5
B 3 KMY 1002 Genel Kimya 2 ZORUNLU 4 0 0 4
B 4 KMY 1004 Genel Kimya Laboratuvarı ZORUNLU 0 2 0 2
B 5 KMY 1006 Genel Biyoloji ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 KMY 1008 Genel Matematik 2 ZORUNLU 2 0 0 2
B 7 KMY 1010 Genel Fizik ZORUNLU 2 0 0 2
B 8 MBD 1002 Eğitim Psikolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 9 MBD 1004 Eğitim Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
B 10 YDA 1020 Yabancı Dil II (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 11 YDF 1020 Yabancı Dil II (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 12 YDİ 1020 Yabancı Dil II (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ -6
TOPLAM: 30
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 KMY 2001 Kimya Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 KMY 2003 Analitik Kimya 1 ZORUNLU 3 0 0 3
G 3 KMY 2005 Analitik Kimya Laboratuvarı 1 ZORUNLU 0 2 0 4
G 4 KMY 2007 Anorganik Kimya 1 ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 MBD 1006 Öğretim İlke Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
G 6 MBD 1007 Öğretim Teknolojileri ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 11
TOPLAM: 30
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 KMY 2002 Kimya Öğretim Programları ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 KMY 2004 Analitik Kimya 2 ZORUNLU 3 0 0 3
B 3 KMY 2006 Analitik Kimya Laboratuvarı 2 ZORUNLU 0 2 0 4
B 4 KMY 2008 Anorganik Kimya 2 ZORUNLU 2 0 0 3
B 5 MBD 1005 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 MBD 1008 Eğitimde Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 11
TOPLAM: 30
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 KMY 3001 Kimya Öğretimi 1 ZORUNLU 3 0 0 3
G 2 KMY 3003 Organik Kimya 1 ZORUNLU 3 0 0 3
G 3 KMY 3005 Organik Kimya Laboratuvarı 1 ZORUNLU 0 2 0 4
G 4 KMY 3007 Fizikokimya ZORUNLU 3 0 0 3
G 5 MBD 1011 Eğitimde Ahlak ve Etik ZORUNLU 2 0 0 3
G 6 MBD 1012 Sınıf Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 11
TOPLAM: 30
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 KMY 3002 Kimya Öğretimi 2 ZORUNLU 3 0 0 5
B 2 KMY 3004 Organik Kimya 2 ZORUNLU 3 0 0 3
B 3 KMY 3006 Organik Kimya Laboratuvarı 2 ZORUNLU 0 2 0 4
B 4 KMY 3008 Biyokimya ZORUNLU 2 0 0 4
B 5 MBD 1010 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 11
TOPLAM: 30
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 GKD 1008 Topluma Hizmet Uygulamaları ZORUNLU 1 2 0 3
G 2 KMY 4001 Kimya Öğretiminde Laboratuvar Uygulamaları ZORUNLU 0 2 0 4
G 3 MBD 1014 Özel Eğitim ve Kaynaştırma ZORUNLU 2 0 0 3
G 4 MBD 4025 Öğretmenlik Uygulaması 1 ZORUNLU 2 6 0 12
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 8
TOPLAM: 30
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 KMY 4002 Günlük Hayatta Kimya ZORUNLU 2 0 0 4
B 2 MBD 1009 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 MBD 1013 Okullarda Rehberlik ZORUNLU 2 0 0 3
B 4 MBD 4026 Öğretmenlik Uygulaması 2 ZORUNLU 2 6 0 12
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 8
TOPLAM: 30
HER DÖNEM AKTS’YE GÖRE SEÇİLEBİLİR DERSLER
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 GKD 5001 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SEÇMELİ 2 0 0 3
H 2 GKD 5002 Beslenme ve Sağlık SEÇMELİ 2 0 0 3
H 3 GKD 5003 Bilim Tarihive Felsefesi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 4 GKD 5004 Bilim ve Araştırma Etiği SEÇMELİ 2 0 0 3
H 5 GKD 5005 Ekonomi ve Girişimcilik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 6 GKD 5006 Geleneksel Türk El Sanatları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 7 GKD 5008 İnsan İlişkileri ve İletişim SEÇMELİ 2 0 0 3
H 8 GKD 5009 Kariyer Planlama ve Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 3
H 9 GKD 5010 Kültür ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3
H 10 GKD 5011 Medya Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 3
H 11 GKD 5012 Mesleki İngilizce SEÇMELİ 2 0 0 3
H 12 GKD 5013 Sanat ve Estetik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 13 GKD 5014 Türk Halk Oyunları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 14 GKD 5015 Türk İşaret Dili SEÇMELİ 2 0 0 3
H 15 GKD 5016 Türk Kültür Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 3
H 16 GKD 5017 Türk Musikisi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 17 GKD 5018 Türk Sanatı Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 18 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 19 KMY 5001 Bilim Teknoloji Toplum SEÇMELİ 2 0 0 4
H 20 KMY 5002 Çevre Kimyası SEÇMELİ 2 0 0 4
H 21 KMY 5003 Disiplinler Arası Kimya Öğretimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 22 KMY 5004 Endüstriyel Kimya SEÇMELİ 2 0 0 4
H 23 KMY 5005 Fizikokimya Laboratuvarı SEÇMELİ 2 0 0 4
H 24 KMY 5006 Kimya Ders Kitabı İncelemesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 25 KMY 5007 Kimya Eğitiminde Argümantasyon SEÇMELİ 2 0 0 4
H 26 KMY 5008 Kimya Eğitiminde Sorgulayıcı Araştırma Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 4
H 27 KMY 5009 Kimya Öğretiminde Materyal Tasarımı SEÇMELİ 2 0 0 4
H 28 KMY 5010 Kimya ve Teknoloji SEÇMELİ 2 0 0 4
H 29 KMY 5011 Kimyada Alternatif Ölçme Araçları Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 30 KMY 5012 Kimyada İstatistiksel Uygulamalar SEÇMELİ 2 0 0 4
H 31 KMY 5013 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 32 MBD 5001 Açık ve Uzaktan Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 33 MBD 5002 Çocuk Psikolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 34 MBD 5003 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu SEÇMELİ 2 0 0 4
H 35 MBD 5004 Eğitim Hukuku SEÇMELİ 2 0 0 4
H 36 MBD 5005 Eğitim Antropolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 37 MBD 5006 Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 38 MBD 5007 Eğitimde Drama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 39 MBD 5008 Eğitimde Program Dışı Etkinlikler SEÇMELİ 2 0 0 4
H 40 MBD 5009 Eğitimde Program Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 41 MBD 5010 Eğitimde Proje Hazırlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 42 MBD 5011 Eleştirel ve Analitik Düşünme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 43 MBD 5012 Hastanade Yatan Çocukların Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 44 MBD 5013 Kapsayıcı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 45 MBD 5014 Karakter ve Değer Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 46 MBD 5015 Karşılaştırmalı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 47 MBD 5016 Mikro Öğretim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 48 MBD 5017 Müze Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 49 MBD 5018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 50 MBD 5019 Öğrenme Güçlüğü SEÇMELİ 2 0 0 4
H 51 MBD 5020 Öğretimi Bireyselleştirme ve Uyarlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 52 MBD 5021 Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 53 MBD 5022 Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesileri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Prof.Dr. Sibel KILINÇ ALPAT
E-posta: sibel.kilinc@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 23 90