Yüksek Lisans Programı

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

1973-1974 Eğitim-Öğretim yılında İzmir Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü adı ile müzik öğretmeni yetiştirmeye başlayan kurum, İzmir Yüksek Öğretmen Okulu Müzik Bölümü (1978) ve Buca Eğitim Fakültesi Müzik Bölümü (1982) olarak eğitim hizmetine devam etmiştir. Eğitim Fakültelerinin yeniden yapılanması programı çerçevesinde 1998-1999 öğretim yılında DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı adını alan birimde; çalgı eğitimi, ses eğitimi ve müzik kuramı ağırlıklı olarak lisans düzeyinde öğrenim yapılmaktadır. 1992-1993 öğretim yılından bu yana yüksek lisans düzeyinde ve 2001-2002 öğretim yılından bu yana da doktora düzeyinde öğretim programları uygulanmaktadır.

Kazanılan Derece

Müzik Öğretmenliği, Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi )

Kabul ve Kayıt Koşulları

Yüksek lisans programlarına, Lisans Diplomasına sahip olan, ÖSYM tarafından yapılan Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Giriş Sınavından (ALES) başvurduğu programın puan türünden en az 60 puan alan ve Yabancı Dil (Almanca, İngilizce, Fransızca) Sınavından (YDS, E-YDS-YÖKDİL, e-YÖKDİL) 100 üzerinden en az 55 puan alan ya da Üniversitelerarası Kurul tarafından buna eşdeğer olarak belirlenen sınavların (TOEFL/IELTS vb.) birinden başarılı olan veya Enstitünün yabancı diller sınavından 70 puan alanlar başvurur. Adayın ayrıca ilgili alandaki bilim sınavından 100 üzerinden en az 65 puan alması gerekmektedir. Ayrıca aday transkriptini sunmak zorundadır.
Mülakat Notu; yazılı değerlendirme puanının %60ı ile sözlü değerlendirme puanının %40ından oluşacaktır.
Mülakat Notu = %60 Yazılı Değerlendirme Puanı + %40 Sözlü Değerlendirme Puanı
Mülakat Notu 65 ve üzerinde olan adaylar DEÜ Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliğinin 3/d maddesi gereğince başarılı sayılırlar. Bu adaylar için ALES Puanı, Mezuniyet Notu ve Mülakat Notundan oluşan Değerlendirme Puanı hesaplanacaktır.
Değerlendirme Puanı; ALES Puanının %50si, Mezuniyet Notunun %25i ile Mülakat Notunun %25inden oluşacaktır.
Değerlendirme Puanı = %50 ALES + %25 Mezuniyet Notu + %25 Mülakat Notu
Adaylar öncelik belirterek başvurdukları programlara Değerlendirme Puanları ile sıralanarak yerleştirilirler. Sıralama sonucunda en yüksek puandan itibaren kontenjan kadar aday başvurduğu programa (öncelikli tercihi dikkate alınarak) kayıt hakkı kazanır. Aynı sayıda yedek aday ilan edilir. Kayıt hakkı kazanan adaylar belirtilen tarihler arasında kayıt yaptırmak zorundadır. Boş kalan kontenjanlara belirtilen tarihlerde yedek adaylar arasından sırasıyla doldurulur.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre Enstitülere bağlı programlara yatay geçişle öğrenci alınmamaktadır. Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül de aynı lisansüstü programa kayıt olduktan sonra hangilerinin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, danışmanın önerisi, anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Program, toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla zorunlu ve seçmeli dersler, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120dir.
Arasınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, quizler, seminer sunumları ve proje çalışmaları gibi öğrenme aktiviteleri öğrencinin yarıyıl içindeki performans değerlendirmesinde kullanılabilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 75 ( 4.00 üzerinden en az 2.50 ağırlıklı genel not ortalamasını) olması gerekir. Seminer dersi ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Yüksek lisans öğrencisi tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, red veya düzeltme kararı verir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde gereğini yaparak tezini aynı jüri önünde tekrar savunur.
Ayrıntılı bilgi için DEU Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmenliğine bakınız.
http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php KOD=13260

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Programın Amacı

Müzik Eğitiminde Yüksek Lisans derecesi, müziğe ve müzik eğitimine daha akademik bir dereceyi kendi gereksinimlerine göre uyarlamak isteyenler için en uygun olan programdır. Programın amacı; müzik öğretmenliğini dünya standartları düzeyine çıkarabilmek, eğitmenlik ve müzik (performans, bestecilik) alanında yenilikleri takip ederek lisansüstü öğrencilerine olanak sunmak, lisansüstü öğrencileri dünya müzisyenleri ile buluşturmak ve buna ilişkin etkinlikler düzenlemek, lisansüstü öğrencilerimize performanslarını sergilemeleri için imkan vermek, lisansüstü öğrencilerimizin uluslararasılaşmasına katkıda bulunmak böylece donanımlı mezunlar vermek, bilimsel araştırmanın etik ilkelerini ve yöntemlerini öğrencilerimiz ile paylaşarak nitelikli ve ahlaklı akademisyenler ve uzman müzik öğretmenleri yetiştirmek, dünya literatüründe yer alan müzik öğretimi yöntem ve tekniklerinden birinde uzman olmak isteyen öğrencilerin alanlarında uzmanlaşmasını sağlamaktır.

Programın Yapısı ve Bölüm Olanakları

Uluslararası alanda tanınan öğretim kadromuz ile bir performans salonu, bir prova salonu, bir oyun-dans ve müzik salonu, öğrenciye alan açan bireysel çalışma odaları ve bir açık hava konser alanı olmak üzere her öğrenci için son derece özelleştirilmiş bir eğitim deneyimi ve olağanüstü liderlik fırsatları sağlamaktadır. Çünkü Buca Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Yüksek Lisans Programından mezunlarımızın sadece birer uzman öğretmen değil birer lider olması ve isimlerini marka haline getirmeleri de kurumun nihai hedeflerinden biridir.

Yöneldiği Alanlar

Adaylar müzik alanında lisans derecesine veya gösterilebilir eşdeğer bir dereceye sahip olması gerekmektedir. Adaylar; performans, teori, müzik eğitimi veya müzik tarihi gibi alanlarda değerlendirmeye tabi tutulurlar. Bu noktada yüksek lisans programı bu alanlara yönelmeyi ve bu alanlarda akademik düzeyde kendini ifade edebilmeyi de gerektirmektedir.  Başvuru sahiplerinin, uygulamalı uzmanlık alanlarında bizzat elemeye girmeleri gerekmektedir. Aynı zamanda programa girmeye hak kazanan öğrencilerin daha sonra ilgi duydukları ve bilime katkı sunacakları alanlarda araştırma yapmaları için programın yetkin eğitmenleri tarafından ulusal ve uluslararası gerekli her destek sağlanarak geniş bir yelpazede eğitim ve araştırma olanağı sunulmaktadır. Böylece yüksek lisans tez konuları ulusal ve uluslararası konulara çözüm getirebilecek düzeyde çalışmaları içermekte ve mezun olan öğrencilerimizin dünya standardında bilgi düzeyine sahip olmaları desteklenmektedir. Tüm bunların yanında mezunlarımız, Devlet Destekli İcra Kurumlarında (Devlet Opera ve Balesi, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü İzmir Devlet Türk Dünyası Dans Ve Müzik Topluluğu, vb.) icracı olarak yer alabilecek bilgi ve becerilere sahip olarak da mezun olabilmektedirler.

Temel Program Kazanımları

1 Müzik öğretmenliği birinci aşama (lisans) ile ilişkilendirilmiş yeterliliklerin genişletilmesi ve güçlendirilmesi üzerine kurulmuş bilgi ve anlayışı ya da fırsatı, müzik eğitimi alanında, orijinal fikirlerin geliştirilmesinde ve uygulanmasında kullanabilme.
2 Bilgi, anlama ve problem çözme yeteneklerini müzik eğitimi alanı ile ilgili olarak geniş (ya da disiplinler-arası) bağlamlarda uygulayabilme.
3 Müzik eğitimi alanı ile ilgili araştırmalarında ulaştıkları sonuçları ve onları destekleyen bilgi ve tartışmaları uzman olan ya da olmayan kişilere açıkça iletebilme.
4 Müzik eğitimi alanında büyük ölçüde kimseye bağlı olmaksızın veya özerk bir şekilde çalışmalarını sürdürmelerini sağlayacak öğrenme becerilerine sahip olma.
5 Anadallarına yönelik büyük ölçüde kimseye bağlı olmaksızın veya özerk bir şekilde çalışmalarını sürdürmelerini sağlayacak öğrenme becerilerine sahip olma.
6 Anadallarına ulusal ve evrensel müzik eserlerini seslendirmelerini sağlayacak öğrenme becerilerine sahip olma.
7 Anadalları ile ilgili yöntem ve becerilerde ustalık gösterebilme.
8 Müzik alanına ilişkin yeni eğitim teknolojilerini tanır ve kullanabilme.

Mezunların İstihdam Profilleri

Müzik Eğitimi yüksek lisans programı mezunları, MEB ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik yapabilirler. Üniversitelerin ilgili birimlerinde akademisyen olarak çalışabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Yüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları, İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir.

TYYÇ – Program Yeterlilikleri İlişkisi

Ders Yapısı ve Kredileri

Yüksek Lisans Programı Öğretim Planı, 8 zorunlu ve 17 seçmeli dersten oluşmaktadır. Yüksek Lisans Programı seçmeli ders havuzunda, 9 tanesi Güz yarıyılında, 8 tanesi Bahar yarıyılında olmak üzere toplam 17 seçmeli ders yer almaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 EBE 5039 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği ZORUNLU 3 0 0 5
G 2 GSM 5051 Müzik, Toplum ve Kültürel Çözümleme ZORUNLU 2 0 0 6
G 3 GSM 5007 Eserlerde İleri Çözümleme Eğitimi I ZORUNLU 2 0 0 7
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 12
TOPLAM: 30
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 EBE 5003 İstatistiksel Yöntemler ve Uygulamaları SEÇMELİ 3 0 0 5
G 2 GSM 5063 Sözel İfade Sanatında Ses Eğitimi Kuram ve Uygulamaları SEÇMELİ 3 0 0 8
G 3 GSM 5037 İleri Anadal Eğitimi I (Keman) SEÇMELİ 3 0 0 7
G 4 GSM 5039 İleri Anadal Eğitimi I (Viola) SEÇMELİ 3 0 0 8
G 5 GSM 5041 İleri Anadal Eğitimi I (Çello) SEÇMELİ 3 0 0 7
G 6 GSM 5043 İleri Anadal Eğitimi I (Piyano) SEÇMELİ 3 0 0 8
G 7 GSM 5045 İleri Anadal Eğitimi I (Şan) SEÇMELİ 3 0 0 7
G 8 GSM 5047 İleri Anadal Eğitimi I (Yan Flüt) SEÇMELİ 3 0 0 8
G 9 GSM 5049 Müzik Eğitiminde Güncel Yaklaşımlar SEÇMELİ 3 0 0 7
G 10 GSM 5053 Müzik Araştırmalarında Etnografik Yöntem I SEÇMELİ 3 0 0 7
G 11 GSM 5055 Oda Müziği Eğitimi ve Uygulamaları I SEÇMELİ 3 0 0 7
G 12 GSM 5057 İleri Eşlik Eğitimi I SEÇMELİ 3 0 0 7
G 13 GSM 5059 İleri Anadal Eğitimi I (Kontrbas) SEÇMELİ 3 0 0 8
G 14 GSM 5061 21. Yüzyıl Müzik Öğretimi Uygulamalarında Alternatif Yaklaşımlar SEÇMELİ 3 0 0 8
G 15 GSM 5033 İleri Anadal Eğitimi I (Müzik Kuramları) SEÇMELİ 3 0 0 8
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 GSM 5096 Seminer ZORUNLU 0 2 0 3
B 2 GSM 5028 Müzik Eğitiminde Yaratıcılığın Felsefi ve Eğitsel Temelleri ZORUNLU 3 0 0 8
B 3 GSM 5010 Eserlerde İleri Çözümleme Eğitimi II ZORUNLU 2 0 0 7
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 12
TOPLAM: 30
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 EBE 5000 Bilgi Erişimi ve Raporlaştırmada Bilgisayar Kullanımı SEÇMELİ 3 0 0 5
B 2 GSM 5060 Müzik Eğitiminde Disiplinlerarası Yaklaşım SEÇMELİ 3 0 0 8
B 3 GSM 5034 İleri Anadal Eğitimi II (Keman) SEÇMELİ 3 0 0 8
B 4 GSM 5036 İleri Anadal Eğitimi II (Viyola) SEÇMELİ 3 0 0 7
B 5 GSM 5038 İleri Anadal Eğitimi II (Çello) SEÇMELİ 3 0 0 8
B 6 GSM 5040 İleri Anadal Eğitimi II (Piyano) SEÇMELİ 3 0 0 7
B 7 GSM 5042 İleri Anadal Eğitimi II (Şan) SEÇMELİ 3 0 0 8
B 8 GSM 5044 İleri Anadal Eğitimi II (Yan Flüt) SEÇMELİ 3 0 0 7
B 9 GSM 5046 Piyanoda Eşlik Dağarı SEÇMELİ 3 0 0 7
B 10 GSM 5048 Müzik Araştırmalarında Etnografik Yöntem II SEÇMELİ 3 0 0 7
B 11 GSM 5050 Oda Müziği Eğitimi ve Uygulamaları II SEÇMELİ 3 0 0 7
B 12 GSM 5052 İleri Eşlik Eğitimi II SEÇMELİ 3 0 0 7
B 13 GSM 5054 Müzik Eğitiminde Program Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 7
B 14 GSM 5056 İleri Anadal Eğitimi II (Kontrbas) SEÇMELİ 3 0 0 8
B 15 GSM 5058 Yaylı Çalgılar Pedagojisi (Keman-Viyola) SEÇMELİ 3 0 0 8
B 16 GSM 5032 İleri Anadal Eğitimi II (Müzik Kuramları) SEÇMELİ 3 0 0 8
3.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 GSM 5199 Tez Çalışması ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM: 30
4.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 GSM 5199 Tez Çalışması ZORUNLU 0 0 0 30
TOPLAM: 30

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Öğrencilerin yarıyılsonu sınavlarına girebilmeleri için teorik derslerin % 70ine, uygulama/laboratuvarların ise % 80ine devam etmiş olmaları gerekir.
Her yarıyılda bir ders için en az bir ara sınavı yapılır. Ara sınavın, yarıyıliçi çalışmalarının ve yarıyılsonu sınavlarının o dersin başarı notuna ne şekilde yansıtılacağı ve dersin haftalık bazda tüm yarıyıl için içeriği, ders kitabı ve ilgili literatürü yarıyıliçi sınav ve uygulama tarihleri dersi veren öğretim üyesi tarafından yarıyılın başında Enstitü Müdürlüğüne ve öğrencilere bildirilir. Öğrenciye verilecek yariyıl sonu ders notu, ara sınavlar, yarıyılsonu sınavı, ve/veya yarıyılsonu proje çalışması değerlendirmesi ile dönem içi çalışmaları ve derse devamı gözönünde tutularak öğretim üyesi tarafından, yarıyıl başında öğrencilere ve enstitüye verilen ders tanıtım bilgileri içinde yer alan esaslara göre takdir olunur.
Lisansüstü derslerinde bütünleme sınavı açılır. Öğrenciler Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile, genel not ortalamalarını yükseltmek amacıyla başarılı oldukları dersleri de tekrarlayabilirler.
Bir dersten başarılı sayılabilmek için o dersten yarıyılsonu notu olarak yüksek lisans, doktora/sanatta yeterlilik öğrencilerin en az (CB) notu almış olması gerekir.

Mezuniyet Koşulları

Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120dir. Mezuniyet koşulları Yeterlilik Koşulları ve Kuralları bölümünde ayrıntılı açıklandığı gibidir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Adres: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 35150, Buca-İzmir-Türkiye
WebSayfası: http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php KOD=150

Bölüm Başkanı:

Prof. Dr. Tuba GÜLTEKİN

tuba.gultekin@deu.edu.tr

Anabilim Dalı Başkanı

Prof. Dr. Mümtaz Hakan SAKAR

hakan.sakar@deu.edu.tr

AKTS/DS Koordinatörü:
Prof. Dr. Çınla ŞEKER cinla.seker@deu.edu.tr