Lisans Programı

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı, 1982 yılında kurulmuştur. 1983-1984 öğretim yılından beri Yabancı Diller Eğitimi Bölümü içinde faaliyetlerini sürdürmekte olan anabilim dalımız, kuruluşundan bugüne kadar örgün öğretim programı uygulamaktadır. 4 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Fransız Dili Eğitimi programlarının eğitim dili Fransızca ve Türkçedir. Programlar dil, kültür, edebiyat ve ağırlıklı olarak dil öğretimi alanlarını kapsamaktadır.
Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalının amacı, öğrencilerine Fransızcanın öğretimi, dil edinimi, dil-kültür etkileşimi, edebiyat öğretimi, çeviri, dil becerileri, dil becerilerinin farklı düzeylerde, farklı yaş gruplarına öğretimine yönelik materyal geliştirme ve uyarlama, öğrenci gereksinim ve beklentilerini dikkate alarak ders izlencesi tasarlama, Fransızca ders kitaplarının incelenmesi, bilgisayar destekli dil öğrenimi gibi konularla ilgili bilgi ve beceriler kazandırmaktır.

Kazanılan Derece

Fransızca Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ülke genelinde yapılan Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiyedeki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla çağdaş ölçme değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupada kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Mezun olacak öğrencilere, 2011 yılından itibaren Diploma Eki verilebilmektedir. Üniversite Diploma Eki Etiketini almıştır. AKTS etiketi almak üzere çalışmalar sürdürülmektedir.
Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Cahit Arf Binasında hizmet vermekte olup, 3 dersliğe ve akademik personele ait 6 odaya sahiptir. Sınıflarda projektör, tepegöz vs. gibi multimedya araçlar bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1 Fransız dili alanında ileri düzeyde (Avrupa Dil Portfolyosunda tanımlanan yetkin kullanıcı (C1) düzeyi) kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2 Fransız dili, edebiyatı, dilbilimi, kültürü, tarihi konularında kapsamlı bilgi sahibi olur, olguları bilimsel düşünce anlayışına ve eleştirel düşünme becerilerine dayalı olarak yorumlayabilir, kaynaklara ulaşıp değerlendirebilir.
3 Alanındaki kavram, düşünce ve görüşleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilir, verileri yorumlayabilir, değerlendirebilir.
4 Alanındaki sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözümler üretebilir, bireysel olarak ya da grup içinde sorumluluk alabilir.
5 Yabancı dil (Fransızca) öğretim sürecine uygun yöntem ve teknikleri kullanarak planlamalar yapabilir, öğrenme ortamları düzenleyebilir, materyaller hazırlayabilir.
6 Alanındaki teknolojik gelişmeleri izler, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
7 Yabancı dil öğretimi konusunda etkili öğrenme/öğretme teorilerini, yaklaşımlarını, tekniklerini bilir, uygun stratejileri üretebilir.
8 Yabancı dil öğretiminde ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanabilir.
9 Konusu ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
10 Anadilini yazılı ve sözlü olarak en doğru ve etkin biçimde kullanabilir, anadili ile yabancı dil arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ortaya koyabilir, yorumlayıp değerlendirebilir, öğretim sürecinde kullanabilir.
11 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için etkinlikler düzenleyebilir, projeler üretip uygulayabilir.
12 İkinci bir yabancı dili orta düzeyde (B1) kullanabilir.
13 Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimsemiş olarak ülkesindeki ve dünyadaki bilimsel, teknolojik, toplumsal, kültürel konularda gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir.

Mezunların İstihdam Profilleri

Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı mezunları resmi ve özel okullarda öğretmenlik yapabilmekte ve ayrıca Fransızcanın gerekli olabileceği tüm alanlarda (çeviri, uluslararası ticaret, turizm ve bankacılık gibi) çalışabilmektedir.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ – Program Yeterlilikleri İlişkisi

Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, 41 zorunlu ve 19 seçmeli dersten oluşmaktadır. Öğretim programında yer alan zorunlu derslerin / seçmeli derslere oranı 180/60 AKTSdir.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1005 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I ZORUNLU 2 0 2 3
G 2 MBD 1001 EĞİTİME GİRİŞ ZORUNLU 2 0 2 3
G 3 GKD 1001 TÜRK DİLİ I ZORUNLU 3 0 3 5
G 4 FRA 1007 YAZMA BECERİLERİ I ZORUNLU 2 0 2 3
G 5 FRA 1019 FRANSIZCANIN YAPISI I ZORUNLU 2 0 2 3
G 6 FRA 1021 OKUMA BECERİLERİ I ZORUNLU 2 0 2 3
G 7 FRA 1023 SÖZLÜ İLETİŞİM BECERİLERİ I ZORUNLU 2 0 2 4
G 8 MBD 1003 EĞİTİM SOSYOLOJİSİ ZORUNLU 2 0 2 3
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1006 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II ZORUNLU 2 0 2 2
B 2 MBD 1002 EĞİTİM PSİKOLOJİSİ ZORUNLU 2 0 2 3
B 3 GKD 1002 TÜRK DİLİ II ZORUNLU 3 0 3 5
B 4 FRA 1008 YAZMA BECERİLERİ II ZORUNLU 2 0 2 2
B 5 FRA 1020 FRANSIZCANIN YAPISI II ZORUNLU 2 0 2 2
B 6 FRA 1022 OKUMA BECERİLERİ II ZORUNLU 2 0 2 2
B 7 FRA 1024 SÖZLÜ İLETİŞİM BECERİLERİ II ZORUNLU 2 0 2 2
B 8 MBD 1004 EĞİTİM FELSEFESİ ZORUNLU 2 0 2 3
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 FRA 2035 DİLBİLİM I ZORUNLU 2 0 2 2
G 2 FRA 2037 FRANSIZCA SÖZCÜK BİLGİSİ I ZORUNLU 2 0 2 3
G 3 FRA 2003 FRANSIZ EDEBİYATI I ZORUNLU 2 0 2 2
G 4 FRA 2009 FRANSIZCA ÖĞRENME VE ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI ZORUNLU 2 0 2 3
G 5 FRA 2027 FRANSIZCANIN YAPISI III ZORUNLU 2 0 2 3
G 6 MBD 1006 ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ ZORUNLU 2 0 2 3
3 .Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 MBD SEÇMELİ I SEÇMELİ 2 0 2 4
G 2 GKD SEÇMELİ I SEÇMELİ 2 0 2 3
G 3 FRA SEÇMELİ I SEÇMELİ 2 0 2 4
G 4
G 5
G 6
G 7
G 8
G 9
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 FRA 2020 FRANSIZ EDEBİYATI II ZORUNLU 2 0 2 2
B 2 FRA 2026 FRANSIZCA ÖĞRETİM PROGRAMLARI ZORUNLU 2 0 2 3
B 3 FRA 2024 DİLBİLİM II ZORUNLU 2 0 2 2
B 4 FRA 2042 FRANSIZCA SÖZCÜK BİLGİSİ II ZORUNLU 2 0 2 3
B 5 GKD 1008 TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI ZORUNLU 1 2 2 3
B 6 MBD 1008 EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ZORUNLU 2 0 2 3
4. Dönem: Seçmeli Dersler
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 MBD SEÇMELİ II SEÇMELİ 2 0 0 4
B 2 GKD SEÇMELİ II SEÇMELİ 2 0 0 3
B 3 FRA SEÇMELİ II SEÇMELİ 2 0 0 4
B 4
B 5
B 6
7
8
9
5 .Dönem:
G 1 FRA 3007 FRANSIZCA DİL BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ 1 ZORUNLU 3 0 3 5
G 2 FRA 3005 FRANSIZCA-TÜRKÇE ÇEVİRİ ZORUNLU 2 0 2 4
G 3 FRA 3011 DİL EDİNİMİ ZORUNLU 2 0 2 2
G 4 FRA 3027 İKİNCİ YABANCI DİL I ZORUNLU 2 0 2 2
G 5 MBD 1012 SINIF YÖNETİMİ ZORUNLU 2 0 2 3
G 6 MBD 1011 EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK ZORUNLU 2 0 2 3
G 7
G 8
5 .Dönem: Seçmeli Dersler
G 1 MBD SEÇMELİ III SEÇMELİ 2 0 0 4
G 2 GKD SEÇMELİ III SEÇMELİ 2 0 0 3
G 3 FRA SEÇMELİ III SEÇMELİ 2 0 0 4
6. Dönem:
B 1 FRA 3010 FFRANSIZCA DİL BECERİLERİNİN ÖĞRETİMİ II ZORUNLU 3 0 3 5
B 2 FRA 3012 FRANSIZ KÜLTÜRÜ ZORUNLU 2 0 2 3
B 3 FRA 3008 TÜRKÇE-FRANSIZCA ÇEVİRİ ZORUNLU 2 0 2 3
B 4 FRA 3030 İKİNCİ YABANCI DİL II ZORUNLU 2 0 2 2
B 5 MBD1010 EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ZORUNLU 2 0 2 3
B 6 MBD1009 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ ZORUNLU 2 0 2 3
6. Dönem: Seçmeli Dersler
B 1 MBD SEÇMELİ IV SEÇMELİ 2 0 2 4
B 2 GKD SEÇMELİ IV SEÇMELİ 2 0 2 3
B 3 FRA SEÇMELİ IV SEÇMELİ 2 0 2 4
7 .Dönem:
G 1 FRA 4015 İKİNCİ YABANCI DİL III ZORUNLU 2 0 2 2
G 2 FRA 4009 ÇOÇUKLARA YABANCI DİL ÖĞRETİMİ ZORUNLU 3 0 3 4
G 3 MBD1015 ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI I ZORUNLU 2 6 5 13
G 4 MBD1014 ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA ZORUNLU 2 0 2 3
7 .Dönem: Seçmeli Dersler
G 1 MBD SEÇMELİ V SEÇMELİ 2 0 2 4
G 2 FRA SEÇMELİ V SEÇMELİ 2 0 2 4
8. Dönem:
B 1 FRA 4006 MESLEKİ FRANSIZCA ZORUNLU 2 0 2 4
B 2 MBD1013 OKULLARDA REHBERLİK ZORUNLU 2 0 2 3
B 3 MBD1016 ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI II ZORUNLU 2 6 5 15
8. Dönem: Seçmeli Dersler
B 1 MBD SEÇMELİ VI SEÇMELİ 2 0 2 4
B 2 FRA SEÇMELİ VI SEÇMELİ 2 0 2 4

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esaslarının ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60 tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80 den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.
Ayrıntılı bilgi için bakınız:
http://www.deu.edu.tr/DEUWeb/Icerik/Icerik.php KOD=2885

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.