Lisans Programı

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesine bağlı Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı, 1982 yılında kurulmuştur. Sosyal Bilimler Bölümü içinde Coğrafya Öğretmenliği Anabilim Dalı olarak faaliyet gösteren anabilim dalımız, bir ara bağımsız bir Coğrafya Bölümü olarak da görev yapmış ve 1998 yılına kadar faaliyetlerini bu şekilde sürdürmüştür. 1998 yılında Fakültemizin yeniden yapılanması sonucunda Ortaöğretim Sosyal Alanlar Eğitimi Bölümüne Anabilim Dalı olarak bağlanmıştır. Anabilim dalımızda kuruluşundan bugüne kadar örgün öğretim programı uygulanmaktadır. 4 yıl süren lisans eğitiminin yanı sıra, Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak yüksek lisans ve doktora eğitimi de sürdürülmektedir. Lisans ve lisansüstü tüm Coğrafya Eğitimi programlarının eğitim dili Türkçedir.

Kazanılan Derece

Coğrafya Öğretmenliği, Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

Birinci Düzey (Lisans Derecesi)

Kabul ve Kayıt Koşulları

Lise diploması , ülke genelinde yapılan Öğrenci Seçme Sınavı ile yerleştirme.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Türkiye’deki ve yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Dokuz Eylül Üniversitesine yatay geçiş yapmak isteyen öğrenciler için Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversitemiz Senatosunun belirlediği yatay geçişlerle ilgili Değerlendirme Şartları uygulanır.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğrencilerin hem mesleki gelişimlerini sağlamak hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.
2010 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupa’da kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci (Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları) başlamıştır.
Anabilim dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2012 yılı itibari ile ERASMUS Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.
Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Binası’nda hizmet vermekte olup, 3 dersliğe ve bir CBS laboratuvarına sahiptir. Sınıflarda multimedya araçları bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yaralanabilecekleri bir de kütüphane bulunmaktadır.

Temel Program Kazanımları

1 Mezunlar, doğal ortamda (Litosfer, hidrosfer, atmosfer ve biyosferde) meydana gelen olayları incelerken; nedensellik, dağılış, ilgi ve bağlılık gibi Coğrafya nın temel prensiplerini etkinliklerinde uygulayabilir.
2 Mezunlar, Coğrafya nın prensipleri çerçevesinde Fiziki ve Beşeri Coğrafya konularıyla ilgili mekândan derledikleri/edindikleri verileri; görsel hâle getirebilir, mekâna ilişkin sorunları değerlendirebilir, yorumlayabilir, mekân analizi yaparak çözüm önerilerinde bulunabilir.
3 Mezunlar, doğal ortam özellikleri ile insan ve insan faaliyetleri arasındaki ilişkileri bilir; yerel ve genel ölçekte analitik değerlendirmeler yapabilir; olay ve sorunlara diğer disiplinlerden farklı, bütüncül yaklaşımlar sergileyerek etkili çözüm önerileri getirebilir.
4 Mezunlar, doğal ortam ve sosyo-ekonomik özellikler arasındaki etkileşimi iyi yorumladığından, doğal ve kültürel kaynakların sürdürülebilir yönetiminde, etkili değerlendirmeler ve yaklaşımlar sergileyebilir; sahip oldukları vizyonu öğrencileri ve çevrelerine aktarabilir.
5 Mezunlar, ülkesinin doğal ve sosyo-ekonomik özelliklerini bilir, ülke sorunlarının çözümünde ve sürdürülebilir kalkınmasında öğrencilerinin de severek sorumluluk almalarını sağlayarak, yurt sevgisini pekiştirebilir.
6 Mezunlar CBS (Coğrafi Bilgi Sistemleri) ve UA (Uzaktan Algılama) yazılım ve donanımları aracılığıyla uygun veri ve metotları kullanarak; ileri düzeyde ders materyali, akıllı harita, grafik, şekil hazırlayabilir ve mekan ile ilgili analizler yapıp değerlendirebilir.
7 Mezunlar, eğitim bilimleri ve coğrafya eğitimi alanındaki bilgilerini kullanarak farklı gelişim dönemlerindeki öğrenciler için rehberlik edebilir; uygun öğrenme ortamları ve eğitim materyalleri hazırlayabilir; çağdaş öğretim yöntem, teknik, strateji ve yaklaşımları gelişim süreçlerini göz önünde bulundurarak kullanabilir.
8 Mezunlar, beşeri ortamı tanır, edindiği bilgiler ışığında kır-kent ortamlarında arazi kullanımı konusunda analizler yapabilir. Sürdürülebilir kalkınma açısından kent ekosistemini, kent peyzajını daha yaşanabilir hale getirilebilmede sorumluluk alabilir, diğer disiplinlerle işbirliği yapabilir.
9 Mezunlar, kırsal ve kentsel ortamın sorunlarını bilir, günümüz dünyasındaki gelişmeler ışığında daha yaşanabilir kültürel ortamların oluşturulmasında çözüm önerileri geliştirebilir.
10 Mezunlar, öğretmenlik formasyonuna sahip olmak yanında, kentsel ortamda ve taşrada yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarında yerel ve ülke sorunları ile ilgili çalışma gruplarına katkıda bulunabilecek, sorumluluk alabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
11 Mezunlar, fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafya ile ilgili kavram ve olguları bilir, çevresini coğrafi bakış açısıyla bütüncül bir şekilde değerlendirir.
12 Mezunlar, yabancı meslektaşları ile iletişime geçebilecek ve ortak etkinlikler yapabilecek dil ve becerilere sahiptir.

Mezunların İstihdam Profilleri

Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı mezunları, Milli Eğitim Bakanlığı ve ona bağlı özel okul ve dershanelerde öğretmenlik; MTA, DSI, Yerel Yönetimler ve Meteoroloji gibi kurumlarda uzman veya araştırıcı olarak çalışabileceği gibi devletin farklı kurumlarında da memurluk yapabilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ikinci düzey programlara başvuruda bulunabilirler.

TYYÇ – Program Yeterlilikleri İlişkisi

Ders Yapısı ve Kredileri

Program Öğretim Planı, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşmaktadır.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 ATA 1005 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 CAE 1001 Coğrafyaya Giriş ZORUNLU 3 0 0 3
G 3 CAE 1003 Harita Bilgisi ZORUNLU 2 0 0 2
G 4 CAE 1005 Beşerî Coğrafya 1 ZORUNLU 3 0 0 3
G 5 GKD 1001 Türk Dili I ZORUNLU 3 0 0 5
G 6 GKD 1003 Bilişim Teknolojileri ZORUNLU 3 0 0 5
G 7 MBD 1001 Eğitime Giriş ZORUNLU 2 0 0 3
G 8 MBD 1002 Eğitim Psikolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
G 9 YDA 1019 Yabancı Dil I (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 10 YDF 1019 Yabancı Dil I (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
G 11 YDİ 1019 Yabancı Dil I (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ -6
TOPLAM: 30
2. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 ATA 1006 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 CAE 1002 Ekonomik Coğrafya 1 ZORUNLU 3 0 0 5
B 3 CAE 1004 Fiziki Coğrafya 1 ZORUNLU 3 0 0 5
B 4 CAE 1006 Beşeri Coğrafya 2 ZORUNLU 3 0 0 3
B 5 GKD 1002 Türk Dili II ZORUNLU 3 0 0 5
B 6 MBD 1003 Eğitim Sosyolojisi ZORUNLU 2 0 0 3
B 7 MBD 1004 Eğitim Felsefesi ZORUNLU 2 0 0 3
B 8 YDA 1020 Yabancı Dil II (Almanca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 9 YDF 1020 Yabancı Dil II (Fransızca) ZORUNLU 2 0 0 3
B 10 YDİ 1020 Yabancı Dil II (İngilizce) ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ -6
TOPLAM: 30
3 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 CAE 2001 Coğrafya Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 CAE 2003 Coğrafi Bilgi Sistemleri 1 ZORUNLU 2 0 0 2
G 3 CAE 2005 Fiziki Coğrafya 2 ZORUNLU 3 0 0 3
G 4 CAE 2007 Siyasi Coğrafya ZORUNLU 2 0 0 2
G 5 CAE 2009 Ekonomik Coğrafya 2 ZORUNLU 3 0 0 3
G 6 MBD 1005 Türk Eğitim Tarihi ZORUNLU 2 0 0 3
G 7 MBD 1006 Öğretim İlke Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 11
TOPLAM: 30
4. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 CAE 2002 Coğrafya Öğretim Programları ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 CAE 2004 Coğrafi Bilgi Sistemleri 2 ZORUNLU 2 0 0 2
B 3 CAE 2006 Türkiye’nin Fiziki Coğrafyası ZORUNLU 3 0 0 3
B 4 CAE 2008 Arazi Çalışmaları ZORUNLU 0 4 0 5
B 5 MBD 1007 Öğretim Teknolojileri ZORUNLU 2 0 0 3
B 6 MBD 1008 Eğitimde Araştırma Yöntemleri ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 11
TOPLAM: 30
5 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 CAE 3001 Kıtalar ve Ülkeler Coğrafyası 1 ZORUNLU 3 0 0 4
G 2 CAE 3003 Türkiye’nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası ZORUNLU 3 0 0 4
G 3 CAE 3005 Coğrafya Öğretimi 1 ZORUNLU 3 0 0 5
G 4 MBD 1009 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
G 5 MBD 1010 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ZORUNLU 2 0 0 3
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 11
TOPLAM: 30
6. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 CAE 3002 Kıtalar ve Ülkeler Coğrafyası 2 ZORUNLU 3 0 0 5
B 2 CAE 3004 Coğrafya Öğretimi 2 ZORUNLU 3 0 0 5
B 3 GKD 1008 Topluma Hizmet Uygulamaları ZORUNLU 1 2 0 3
B 4 MBD 1011 Eğitimde Ahlak ve Etik ZORUNLU 2 0 0 3
B 5 MBD 1012 Sınıf Yönetimi ZORUNLU 2 0 0 3
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 11
TOPLAM: 30
7 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 CAE 4001 Çevre Sorunları ZORUNLU 3 0 0 4
G 2 MBD 1013 Okullarda Rehberlik ZORUNLU 2 0 0 3
G 3 MBD 1015 Öğretmenlik Uyulaması 1 ZORUNLU 2 6 0 15
G 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 8
TOPLAM: 30
8. Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 CAE 4002 Afetler ve Afet Yönetimi ZORUNLU 3 0 0 4
B 2 MBD 1014 Özel Eğitim ve Kaynaştırma ZORUNLU 2 0 0 3
B 3 MBD 1016 Öğretmenlik Uyulaması 2 ZORUNLU 2 6 0 15
B 0 SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ 8
TOPLAM: 30
HER DÖNEM AKTS’YE GÖRE SEÇİLEBİLİR DERSLER
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
H 1 CAE 5001 Bitki Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 4
H 2 CAE 5002 Coğrafya Ders Kitabı İncelemesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 3 CAE 5003 Coğrafya Öğretiminde Materyal Tasarımı SEÇMELİ 2 0 0 4
H 4 CAE 5004 Çevre Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 5 CAE 5005 Eğitimde Harita Uyulamaları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 6 CAE 5006 Ekonomi ve Finans Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 4
H 7 CAE 5007 Kültürel Coğrafya SEÇMELİ 2 0 0 4
H 8 CAE 5008 Matematiksel Coğrafya SEÇMELİ 2 0 0 4
H 9 CAE 5009 Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 10 CAE 5010 Türkiye Turizm Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 4
H 11 CAE 5011 Yakın Çevrenin Mekansal Analizi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 12 GKD 5001 Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele SEÇMELİ 2 0 0 3
H 13 GKD 5002 Beslenme ve Sağlık SEÇMELİ 2 0 0 3
H 14 GKD 5003 Bilim Tarihive Felsefesi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 15 GKD 5004 Bilim ve Araştırma Etiği SEÇMELİ 2 0 0 3
H 16 GKD 5005 Ekonomi ve Girişimcilik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 17 GKD 5006 Geleneksel Türk El Sanatları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 18 GKD 5008 İnsan İlişkileri ve İletişim SEÇMELİ 2 0 0 3
H 19 GKD 5009 Kariyer Planlama ve Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 3
H 20 GKD 5010 Kültür ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3
H 21 GKD 5011 Medya Okuryazarlığı SEÇMELİ 2 0 0 3
H 22 GKD 5012 Mesleki İngilizce SEÇMELİ 2 0 0 3
H 23 GKD 5013 Sanat ve Estetik SEÇMELİ 2 0 0 3
H 24 GKD 5014 Türk Halk Oyunları SEÇMELİ 2 0 0 3
H 25 GKD 5015 Türk İşaret Dili SEÇMELİ 2 0 0 3
H 26 GKD 5016 Türk Kültür Coğrafyası SEÇMELİ 2 0 0 3
H 27 GKD 5017 Türk Musikisi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 28 GKD 5018 Türk Sanatı Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 3
H 29 İHD 1001 İnsan Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 30 MBD 5001 Açık ve Uzaktan Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 31 MBD 5002 Çocuk Psikolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 32 MBD 5003 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu SEÇMELİ 2 0 0 4
H 33 MBD 5004 Eğitim Hukuku SEÇMELİ 2 0 0 4
H 34 MBD 5005 Eğitim Antropolojisi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 35 MBD 5006 Eğitim Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 36 MBD 5007 Eğitimde Drama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 37 MBD 5008 Eğitimde Program Dışı Etkinlikler SEÇMELİ 2 0 0 4
H 38 MBD 5009 Eğitimde Program Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 39 MBD 5010 Eğitimde Proje Hazırlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 40 MBD 5011 Eleştirel ve Analitik Düşünme SEÇMELİ 2 0 0 4
H 41 MBD 5012 Hastanade Yatan Çocukların Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 42 MBD 5013 Kapsayıcı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 43 MBD 5014 Karakter ve Değer Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 44 MBD 5015 Karşılaştırmalı Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 45 MBD 5016 Mikro Öğretim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 46 MBD 5017 Müze Eğitimi SEÇMELİ 2 0 0 4
H 47 MBD 5018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları SEÇMELİ 2 0 0 4
H 48 MBD 5019 Öğrenme Güçlüğü SEÇMELİ 2 0 0 4
H 49 MBD 5020 Öğretimi Bireyselleştirme ve Uyarlama SEÇMELİ 2 0 0 4
H 50 MBD 5021 Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim SEÇMELİ 2 0 0 4
H 51 MBD 5022 Yetişkin Eğitimi ve Hayat Boyu Öğrenme SEÇMELİ 2 0 0 4

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak DEÜ Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ve Buca Eğitim Fakültesi Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları’nın ilgili maddeleri uygulanır. Buna göre öğrenciler derslere, uygulamalara ve sınavlara katılmak zorundadırlar. Öğrencilerin devam-devamsızlığı ilgili öğretim elemanı tarafından takip edilir. Öğrenciler her ders için bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da (proje, seminer, ödev, sunum vs.) istenebilir. Fakültemizin eğitim-öğretim yönetmeliğine göre bir ara sınav ve bir yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40 ve %60tır. Eğer yarıyıl içi çalışma da istenmişse, bu durumda ara sınav %30, yarıyıl sonu sınavı %60 ve yarıyıl içi çalışma da %10 olarak başarı notuna etki eder. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC), (DD) ve (B) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; (FD), (FF) ve (Y) notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir derse kayıt olamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler istedikleri takdirde, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavlarına girebilirler. Bütünleme sınavlarında alınan notlar, ilgili derslerin yarıyıl sonu sınavlarında alınan notlar yerine geçer ve öğrencinin başarı notu yeniden hesaplanır.

Mezuniyet Koşulları

Öğrencinin 4 yıllık bu programdan mezun olabilmesi için tüm derslerini başarı ile tamamlaması gerekir. Bu derece öğretim programında yer alan tüm dersleri başaran, minimum 240 AKTS kredisini sağlayan ve genel not ortalaması en az 2.00/4.00 olan öğrencilere verilir.

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam zamanlı eğitim programı uygulanmaktadır.

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anabilim Dalı Başkanı: Prof. Dr. Hasan ÇUKUR
E-posta: hasan.cukur@deu.edu.tr
Tel: 0 232 301 21 33